ارتباط چربیهای معمولی با شیوه‌ی زندگی بی‌تحرک و دیابت

 محققان نشان دادند که نوع روغنی که مردم در پخت و پز غذاهای خود استفاده می کنند ممکن است تلاش برای سالم ماندن و پرهیز از ابتلا به بیماریهایی مانند دیابت را بی‌ثمر کند.

 Sanjoy Ghosh پژوهشگر بنیاد تحقیقاتی مایکل اسمیت و استاد دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC) به تازگی نتایج تحقیقاتی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد مصرف زیاد اسیدهای چربی غیراشباع  با چند پیوند مضاعف(PUFA)- اما نه اسیدهای چرب غیر اشباع با یک پیوند مضاعف (MUFA)-می‌تواند منجر به رفتارهای بی تحرکی وتنبلی بخصوص درزنان گردد.

 این یک ایده است که در سالهای اخیر به یک موضوع بحث برانگیز تبدیل شده است، Ghosh می‌گوید: پس از کشف ارتباط بیماری قلبی با چربیهای اشباع، این نوع از اسیدهای چرب از اکثر مواد غذایی به نفع اسیدهای چرب غیر اشباع MUFA و PUFA کنار گذاشته شدند. اساساً تمام چربیهای موجود در مواد غذایی آماده‌ی مصرف مانند چیپس، شکلات‌های انرژی‌زا، کراکرها وهمبرگر‌ها با استفاده از روغن‌هایی نظیر روغن ذرت، آفتابگردان، روغن سویا و مارگرین تهیه می‌شوند که همگی غنی از MUFA و PUFA هستند.

در این تحقیق، Ghosh با همکاری Jason Pither نویسنده‌ی اول این مقاله و بیولوژیست دانشگاه UBC به بررسی داده‌های 21 کشور اروپایی پرداختند. آنها بطور خاص اطلاعات مربوط به دختران در سنین قبل از نوجوانی و پس از آنرا بررسی کردند. در مطالعه‌ی دوم، مقدار قند خون زنان بالغ را اندازه‌گیری نمودند. با قرار دادن جزئیاتی از قبیل مدت زمان تماشای تلویزیون در هفته، همراه با فیلترهای دیگر مانند درآمد سرانه‌ی هر کشور، میزان شهرنشینی و حتی عرض جغرافیایی محل زندگی افراد، ارتباط روشنی بین مصرف اسیدهای چرب غیر اشباع امگا- 6 و افزایش رفتارهای کم تحرکی مشاهده گردید. به ویژه، ارتباط قابل توجهی در رفتارهای بی‌تحرکی دختران یازده ساله ‌ای که در رژیم غذایی آنها مقادیر زیادی PUFA وجود داشت، کشف شد.

 Ghosh گفت: مطالعه‌ی ما شواهد جدیدی در مورد ارتباط PUFA با رفتارهای بی‌تحرکی درمیان دخترانقبل از سنین نوجوانی و ارتباط ضعیف این نوع از چربیها با دیابت در میان زنان بالغ در سراسر اروپا ارائه نمود، البته برای تایید نتایج و بررسی جزئیات به مطالعات بیشتری نیاز داریم.

این یافته‌های بالینی مشابه‌ی نتایج مطالعه‌ی است که در سال 2015 در آزمایشگاه دکتر Ghosh انجام گردید و نتایج آن در مجله‌ی Nutritional Biochemistry منتشر شد، در آن مطالعه اولین شواهد از ارتباط مصرف اسیدهای PUFA امگا-6 با تنبلی موشها ارائه شده بود.

Ghosh افزود: این داده‌ها بسیار قابل توجه هستند، تاکنون در تحقیقات به این ارتباط اشاره‌ای نشده بود و با بدست آمدن این نتایج، زمان انجام اقدامات فرا رسیده است، اگر کسی یک برنامه‌ی ورزشی را بدون درنظر گرفتن نوع چربی مصرفی خود بخصوص PUFA آغاز کند، محکوم به شکست است مگر آنکه نوع چربی پخت و پز خود را تغییر دهد.

 منبع و سایت خبر:

The Journal of Nutritional Biochemistry, 2015; 26 (4): 319 DOI: 10.1016/j.jnutbio.2014.11.004

www.sciencedaily.com/releases/2017/04/170412101306.htm